mandag den 5. marts 2012

Lejre forsøgene - mit nye projekt

Lejre, som indgangen så ud i 1992, da jeg fik min første bevilling fra Forskningssummen
Foto: M. Nielsen
Efterhånden som manuskriptet til Thomsen-bogen kapitelvist overlades i andres varetægt har jeg taget hul på et nyt projekt, hvor jeg gennemskriver mine forsøg fra Lejre.
Lejre var stedet, hvor jeg i perioden mellem 1992 og 2010 foretog ti formaliserede forsøg med fremstilling, rensning og smedning af myremalmsjern. Ved forsøgene er der anvendt myremalm fra otte forskellige steder i Danmark og der blev tilstræbt en høj grad af videnskabelighed. Nu bagefter kan jeg se, hvordan jeg bevægede mig fra det strengt kontrollerede forsøgsdesign mod et mere kontekstuelt og refleksivt.
Rapporter og beretninger over samtlige forsøg ligger i Forskningsarkivet i Lejre, men er aldrig publiceret. Det vil jeg råde bod på i 2012.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar